]چرا شیعه ؟؟
در طول سالیان متمادی حکومتها آمدهاند و رفتهاند. اما کمتر تمدنی بوده که به اهداف اصیل توجه کرده باشد. لذاست که جهان نیازمند تمدنی است که این اهداف اصیل را به عنوان عالیترین اهداف خود قرار دهد. شیعه در طول تاریخ داعیه این را داشته که میتواند بنیانگذار چنین تمدنی باشد. اما چرخش تاریخ سرنوشت را به گونهای رقم زد که پس از سپری شدن حدود 14 قرن، انقلاب اسلامی ایران این وظیفه را بهعهده بگیرد.
در این مقاله قصد دارم دلایلی هرچند اجمالی بر برتری شیعه بر دیگر مکاتب موجود بیان کنم. اما نباید پنداشت که این برتری باعث میشود که شیعه تافته جدابافتهی مکاتب باشد و روزبهروز با این تفکر منزویتر شود. در صورتی که دقیقاً برعکس. امام خمینی (ره) میفرماید: «ما معتقدیم تنها مکتبی که می تواند جامعه را هدایت کند و به پیش ببرد اسلام است. »[1] اما این به این معنی نیست که به تضادها دامن بزنیم و درصدد منزوی کردن خود یا آنها برآییم. برای تبیین بهتر موضوع امام خمینی در جای دیگر میفرمایند: «جمهوری اسلامی مایل است با همه همجواران و دیگران با صلح و صفا زندگی کند.» [2]
در این مقاله به صورت اجمالی به 4 دلیل برتری شیعه بسنده میکنم:
1- تمدن شیعه در ظاهر دارای 2 ویژگی است:
الف) تضاد میان شیعه و سنی را از بین میبرد و شیعه در متن اسلام و مسلمانان قرار میگیرد. نه آنکه بهواسطه برتر بودن منزوی باشد.
ب) فقر و عقبماندگی حاصل از سستی جوامع مسلمین را میزداید. چنانچه امام خمینی از علل این سستی را اینگونه تبیین میکند : « عده ای همه چیز را از غرب گرفتهاند، فرهنگ به این غنی ای کنار زده شده است و چسبیده اند به فرهنگ غرب، آن هم نه فرهنگ اصیل غرب ، فرهنگ استعماری غرب . غرب همه چیز استعماری دارد که صادر می کند برای کشورهایی که عقب افتاده اند به طوری که وابستگی داشته باشند." [3]
2- دامی که اکثر حکومتهای مدرن گرفتار آن شدهاند، غفلت از یک اصل اساسی به نام «توحید» است. اصلی که تمام موجودات و اشیاء با آن معنی مییابند و تمدن اصیل اسلامی شیعه متذکر این اصل اساسی است.
3- تنها مکتب حکمی-معرفتی در جهان شیعه است. به این معنی که برای هر پدیده استدلال عقلی و حکمی ارائه میدهد و از این حکمت نیز عبور میکند و به قلب متصل میشود. تمدن اصیل اسلامی باید از قلب شروع شود وگرنه این برهانها و استدلالها راه به جایی نمیبرد.
4- بر عکس بسیاری از اقوام در دنیا که نه انسان آرمانی آنها حیّ و حاضر است و نه مدینه فاضله آنها امکان تحقق عینی دارد، در فرهنگ اصیل شیعه هم انسان آرمانیاش حیّ و حاضر است و هم تمدن آن تمدنی است که با برنامههای کتابِ آسمانیِ تحریف نشده توسط امام معصوم ارائه میشود و شرایطی را بهوجود میآورد که راه ایجاد تمدن اسلامی را هموار میکند.
اهداف عظیم این انقلاب، ایجاد حکومت جهانی اسلام است
امام خمینی (ره)
[1] : صحیفه نور ، ج4 ، ص213
[2] : صحیفه نور، ج 8 ، ص 228
[3] : صحیفه نور ، ج11 ،ص 4-183
فرشاد اشتری / 29 تیر 1394
- ۹۴/۰۵/۰۵